Pages

5 September 2014

PERSOALAN MENGENAI HARD DISC YANG CORRUPTED

Mengenai entry aku yang bertajuk HARD DISC HACK, aku tertarik untuk mengulas sedikit pandangan yang telah diterima daripada mereka ini.

Thank you for your feedback.

Sebenarnya, merujuk kepada demonstration yang aku lakukan, hard disc yang dikeluarkan daripada laptop asal memang masih elok, even laptop tu pun masih elok lagi. So, jika korang yakin yang hard disc korang masih elok, cume laptop je rosak, bleh la apply cara tersebut, Kalau hard disc tu dah rosak misalnya, so segala usaha korang nak berexternal hard disc bagai adalah sia-sia.

Kalau hard disc korang corrupted, better try hantar kedai untuk reformat semula. Biasanye maybe operation system (OS) korang diserang virus. Reformat biasenye dikenakan bayaran dalam RM30.00 ke RM50.00. Setahu aku lah, hard disc dalam laptop jarang nak rosak, paling teruk pun kene virus dan OS corrupted je. Sebab jarang aku dengar kat kedai komputer orang nak repair hard disc. Normally komponen lain dalam laptop yang rosak misalnye fan tak running (sebab online je 24 jam tak tutup-tutup laptop tu) ataupun DVD burner rosak (sebab hari-hari burn CD).

Kenapa hard disc dalam laptop tahan lama berbanding external hard disc sejuta gigabytes korang? Sebabnya hard disc laptop stick satu tempat je, die tak bawak penyakit. berbanding external hard disc yang korang usung merata-rata dan main cucuk je kat mana yang sempat, then bile balik rumah bawak penyakit. Renung-renungkan lah.

Nasihat aku kepada korang yang hard disc diserang virus dan nak reformat semula, better minta orang kedai repair tu buat partition kat hard disk korang. Contonya hard disc korang mempunyai 500 gigabytes, so buatlah 2 partition whish is one side (C:) kau buat 150 gigabytes and the other one (D:) kau buat 350 gigabytes. Kenapa? Sebab bila kau reformat laptop, seluruh isi kandungan dalam laptop itu akan hilang (which is termasuklah gambar, lagu, dan movie). So, in case laptop korang diserang virus lagi dan perlu diformat semula, better korang buat partition which is fail-fail kesayangan tu korang boleh simpan kat (D:). Ini kerana time format laptop, hanya bahagian (C:) sahaja diformat, bahagian (D:), (E:), (F:) korang akan selamat. So after format tu, at least korang akan tersenyum sedikit sebab fail-fail kesayangan korang still ade.

(Post script: Ingin diingatkan sekali lagi yang aku memang takde ape-ape kelulusan dalam bidang komputer. Benda-benda ni semua aku belajar daripada pengalaman dan pengetahuan yang nipis. Kalau ada info yang salah, sila tegur dan saya rela mendengar dan memperbaiki kelemahan diri.)

No comments:

Post a Comment